Her çocuk bedensel ve zihinsel farklılıklar gösterir. İnce motor gelişimi , algısal ve zihinsel gelişimle beraber çocukların çizimleri yaşları büyüdükçe daha ayrıntılı, oranlı ve gerçekçi olur. İlk etapta karalama olarak başlayan çizimler, yavaş yavaş bir kompozisyon halini almaya başlar. Şimdiye kadar yapılan tüm çalışmalar doğrultusunda, çocukların resimlerdeki gelişimi beş evrede incelenmektedir;
- Karalama Dönemi: 2-4 yaşları arasında gözlemlenmektedir.
- Şema Öncesi Dönem: 4- 7 yaşları arasında gözlemlenmektedir.
- Şematik Dönem: 7-9 yaşları arasında (ilkokulun başlama dönemi) gözlemlenmektedir.
- Gerçekçilik Dönemi: 9-12 yaşlarında gözlemlenmektedir.
- Görünürde Doğalcılık Dönemi: 12-14 yaşlarında gözlemlenir.
Çocuklar, resimle arasında olan ilişki çok kıymetlidir. Çünkü resimde hayal dünyalarını geliştirip iç dünyalarını yansıtmaktadırlar. Özellikle henüz konuşmaya başlamamış, konuşsa dahi kendini açıkça ifade edemeyen çocuklar için resim yapmak bir iletişim şeklidir ve resim yaparak birçok şeyi anlatabilirler. Ayrıca konsantrasyon, sağ ve sol beynin çalışması ve özgüven için de olumlu katkıları bulunmaktadır.
Çocuk Zihninde Resim Yapmak
Çocuklar için resim yapmanın önemi hem duygusal ve sosyal anlamda hem de beceri ve algı anlamında katkı sağlayan önemli bir etkinliktir. Resim yapan çocuklarda birçok gelişim gözle görülür şekilde fark edilmektedir. Kendilerine özgü yeni karakterler ve simgeler oluşturarak, bunları imgelemesi ve bunların aile ve anaokulu tarafından onaylanması çocuğa özgüven katar.
- Yapılan çizim ve boyamalar el-göz koordinasyon becerisini geliştirir.
- Günlük yaşantısındaki duygularını ve stresi kâğıda dökerek, rahatlamasına yardımcı olur.
- Duygularını ve bilinçaltındaki durumları resim yaparak yansıtıp, iletişim kurar.
Bizimle İletişim Şekilleri Resim
Çocuklar; başından geçen bir olayı, yaşadığı korkuları ve kaygıları, özlemlerini ve isteklerini resim yaparak bize anlatmaktadırlar. Henüz iletişim yönünden etkili bir iletişimi bulunmayan çocuklar, iletişim aracı olarak resmi kullanabilmektedirler. Yaşadıkları çoğu problemi, resimleri yoluyla bize ileterek farkına varmamızı sağlamaktadırlar. Hatta Anaokullarında uygulanan ve çocuğun iç dünyasını okulun anlamasını sağlayan “Aile Çiz” adlı bir test dahi vardır.
Çocukların resim yaparken kendilerine özgü karakterler ve simgeler üretmesi gayet normaldir. Çok geniş olan hayal dünyalarında oluşan bu durum, çizimlerine yansımaktadır. Hatta resmi bunlar üzerine kurduğu bir hikâyeyi düşünerek çizdikleri bile olmaktadır. Bu nedenle onların çizimlerine müdahale edilmemelidir. Çizimlerini beğenmeli, hikâyelerini dinleyerek onları desteklemeliyiz. Bu sayede kendilerine olan güvenleri de artacaktır.
Başarıyı Getiriyor
Çocukların zihinsel, sosyal ve duygusal anlamda gelişimine katkı sağlayan resim yapma, çocukların sosyal hayatlarında hem de okul hayatlarında başarılı olmasını da katkı sağlamaktadır. Sağ ve sol beynin beraber çalışmasını sağlayan, el- kordinasyon becerisini güçlendiren ve kendine güvenini artıran bu etkinlik sayesinde çocuklar günlük rutinde ve okul hayatlarında da daha yenilikçi ve başarılı olabiliyorlar. Enerjilerini bu yolla atan ve iletişim kurma kabiliyetlerini daha konuşmadan bile bu yolla sağlayan çocuklar, günlük hayatlarında ve anaokullarında hem daha rahat hem de iletişimi kuvvetli bireyler olarak yaşantılarını sürdürüyorlar. Bundan dolayı çocukların iç dünyasında resmin payı oldukça büyüktür.