Okul-Öncesi-Çocuklarda-Duygusal-Gelişim-Süreci-3

Okul Öncesi Dönemde Akran İlişkileri

Akran ilişkileri, çocuğun gelişiminde rol alan önemli faktörlerden bir tanesi. Anne ve baba ile başlayan iletişim, yakınlık, bağlanma, ve  keşfetme çemberi akranlar ile beraber daha da genişler. Akran ilişkileri, okul öncesi dönemdeki  zihinsel, fziksel, sosyal ve duygusal gelişim sürecinde çocuğun sosyal davranışlarında farklılıklara neden olmaktadır.

çocuklarda-yaş-gerilemesi-2

Bebeklik Dönemi

Bebekler yaklaşık 6 aylık olduklarında başka  bebekler ile  ilişki kurmaya başlarlar. Bu aylarda  iki bebek yan yana bırakıldığında birbirleri ile temas kurmaya  çalışır ve bu süreç bir yaşına kadar kıyafetlere asılma, saç çekme  gibi tepkilerle  devam eder. Bu onlar için olumlu bir iletişim  halidir. Bir başka çocuk  tarafından görüldüğünü, yaptıklarının  karşılık bulduğunu fark etmeye başlarlar.

1.5-2 yaşlarına geldiklerinde bebekler zaman zaman birlikte oyun oynasalar da sıklıkla  yan yanayken başka oyuncaklar ile  oynarlar. Farklı bir ortamda olmak   ama kendi seçtiği oyuncağı ile  oynamak bebeğe iyi hissettirir. Bu, grup oyunlarına geçişte bir antreman gibi düşünülebilinir. Önce bebekler, akranları ile benzer  ortamda olmayı öğrenir daha sonra birbirlerine ilgilerini ifade etmeye, sesler çıkarmaya başlarlar. Ardından oyunlar oynamaya başlarlar. Yoğun bir şekilde ikili ilişkiye geçtikleri bu dönem onlar için bir çok farklı davranış ve duygu içerir.

doğal-yaşamın-önemi-2

Çocukluk Dönemi

3 veya 4 yaşındaki çocuklar artık kendileri  oynamak yerine arkadaşları ile oynamak isterler. Bu süreçte oyun arkadaşları genelde hem cinsleridir. Hem cinsi ile anlaşmak, onlarla iletişimi hızlandırır genellikle de ilkokul çağına kadar bu şekilde ilerler.

Evcilik gibi daha çok iş bölümü gerektiren oyunları tercih ederek, bir bütünü tamamlarlar. Bu hem bir ortamda kendi yaptığı ile var olmayı pekiştirir. Bazen birbirlerinin isteklerini görmezden geldikleri,  oyunu bozdukları zamanlar olabilir. Yakınlık kurdukları çocuklara daha az hırçınlık barındıran,daha ılımlı ve daha destekleyici bir ilişki içinde oldukları görülür. Bu yakınlık duygusu sosyal becerilerine olumlu katkı sağlar. Bir arada oyun oynamak  için ortak bir alanda  buluşulması gerekir, bu da kendi isteklerini oyunun çıkarları doğrultusunda bir yana bırakmaları gerektiği anlamını taşır. Dolayısıyla başkaları ile empati gücünü de arttırır.  Çocuk, bilişsel bir çok alanda beceri  kazanmış olur. Olumlu akran ilişkileri, çocuğun gelişimini desteklemiş olur.

Ebeveynlerin çocuklarına akran ilişkileri kurabilecekleri ortam yaratmaya önem vermeleri gerekmektedir. Empati kurabilmeyi, paylaşmayı, rekabeti daha önceden tatmış  çocuklar okul çağına geldiklerinde sosyal ilişkilerini daha çabuk  geliştirebilecekleri için okuldaki uyum sürecinde sosyal anlamda fazla zorlanmazlar.

Yorum bırakın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir